Nauka Jazdy Poradniki

Już nigdy nie będziesz mieć problemu z równoległym parkowaniem. Poradnik Prawa jazdy

Już nigdy nie będziesz mieć problemu z równoległym parkowaniem. Poradnik Prawa jazdy

Już nigdy nie będziesz mieć problemu z równoległym parkowaniem. Poradnik Prawa jazdy

Umiejetność prowadzenia samochodu nie jest wcale taka prosta , jak może się wydawać. Przepisy ruchu drogowego, różne sytuacje na drodze no i w końcu parkowanie… Jest wiele rzeczy na których można się wyłożyć.

Jednym z najtrudniejszych elementów dla wielu kursantów jest parkowanie.

Jeśli Ty także masz z tym problem, mamy dla Ciebie kilka cennych rad, które pomogą Ci się z tym uporać. Od dziś parkowanie równoległe nie będzie już żadnym problemem. Po prostu stosuj się do poniższych rad, a w sztuce równoległego parkowania staniesz się profesjonalistą w bardzo krótkim czasie.

Krok 1. Ustaw się równolegle do pojazdu jak na obrazku. Pamiętaj, aby tył samochodu znalazł się dokładnie w takiej samej pozycji i linii co tył sąsiada. Następnie kręć kierownicą do oporu w prawo.

Krok 2. Mając tak ustawione koła zacznij cofać pojazdem do momentu aż w lusterku zobaczysz tablice rejestracyjne samochodu, który znajduje się za Tobą. Będzie to oznaczać, że znajdujesz się pod kątem 45 stopni do linii parkowania.

 

Krok 3. Wyprostuj koła i zacznij powoli cofać.

 

Krok 4. Zatrzymaj samochód w chwili kiedy przód Twojego auta znajdzie się obok tylnego zderzaka zaparkowanego przed Tobą pojazdu.

 

Krok 5. Po zatrzymaniu skręć koła do oporu w lewo (w ten sposób zaczniesz ustawiać samochód równolegle do linii parkowania).

 

Krok 6. I w takim ustawieniu cofaj powoli w miejsce postoju. To wszystko:)

Mamy nadzieję, że taka lekcja równoległego parkowania przyda Ci się nie tylko na egzaminie.

Co oznaczają poszczególne kody w dokumencie prawa jazdy np kod 95

Co oznaczają poszczególne kody w dokumencie prawa jazdy np kod 95

Odnośnie wpisu kodu 95, który jest warunkowane przepisem art. 39f ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001r., starosta dokonuje w prawie jazdy wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo szkolenia okresowego, o których mowa w rozdziale 7a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Wpis jest dokonywany na pisemny wniosek kierowcy, na podstawie przedłożonych kopii:

  1. świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego ukończenie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej, szkolenia okresowego albo karty kwalifikacji kierowcy wydanej w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie z dyrektywą nr 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniającą rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylającą dyrektywę Rady 76/914/EWG,
  2. orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy,
  3. orzeczenia psychologicznego stwierdzającego brak przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy – określonych w przepisach ustawy, o której mowa w ust. 1.

Wpis jest dokonywany, w formie wymiany prawa jazdy, na okres 5 lat, liczony od dnia wydania świadectwa kwalifikacji zawodowej, o którym mowa w przepisach rozdziału 7a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż okres ważności orzeczenia lekarskiego i orzeczenia psychologicznego, o których mowa w przepisach rozdziału 7a tej ustawy.

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, w polach kolumny oznaczonej liczbą 12 umieszcza się liczbowe oznaczenia kodów i subkodów, które określają następujące ograniczenia w korzystaniu z uprawnień lub informacje dodatkowe:

  1. 01- wymagana korekta lub ochrona wzroku:
    01.01 – okulary,
    01.02 – soczewka(i) kontaktowa(e),
    01.03 – okulary ochronne,
    01.04 – szkła przyciemnione,
    01.05 – przepaska na oko,
    01.06 – okulary lub soczewki kontaktowe;
  2. 02 – wymagana korekta słuchu:
    02.01 – aparat słuchowy jednouszny,
    02.02 – aparat słuchowy obuuszny;
  3. 03 – wymagane protezy lub szyny ortopedyczne kończyn:
    03.01 – proteza lub szyna ortopedyczna kończyny górnej,
    03.02 – proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej;
  4. 05 – wymagane ograniczone korzystanie z pojazdu (obowiązkowe stosowanie subkodów, ograniczenia jazdy wynikające ze stanu zdrowia kierowcy):
    05.01 – jazda w godzinach dziennych (od świtu do zmierzchu),
    05.02 – jazda tylko w obrębie określonego obszaru administracyjnego (np. 05.02.nazwa miasta),
    05.03 – jazda bez pasażerów,
    05.04 – jazda z prędkością nie większą niż ……… km/h,
    05.05 – jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
    05.06 – bez prawa ciągnięcia przyczepy,
    05.07 – bez prawa jazdy po autostradach,
    05.08 – zakaz spożywania alkoholu;
  5. 10 – wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
    10.01 – ręczna zmiana biegów,
    10.02 – bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A),
    10.03 – zmiana biegów sterowana elektronicznie,
    10.04 – zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
    10.05 – bez przekładni dodatkowej;
  6. 15 – wymagana modyfikacja sprzęgła:
    15.01 – zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
    15.02 – sprzęgło sterowane ręcznie,
    15.03 – sprzęgło automatyczne,
    15.04 – składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą;
  7. 20 – wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
    20.01 – zmodyfikowany pedał hamulca,
    20.02 – powiększony pedał hamulca,
    20.03 – pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
    20.04 – pedał hamulca pod całą stopę,
    20.05 – wychylny pedał hamulca,
    20.06 – ręcznie sterowany hamulec roboczy,
    20.07 – maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
    20.08 – maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
    20.09 – zmodyfikowany hamulec postojowy,
    20.10 – elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
    20.11 – nożny hamulec postojowy,
    20.12 – składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
    20.13 – hamulec obsługiwany kolanem,
    20.14 – elektrycznie sterowany hamulec roboczy;
  8. 25 – wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
    25.01 – zmodyfikowany pedał przyspieszenia,
    25.02 – pedał przyspieszenia pod całą stopę,
    25.03 – wychylny pedał przyspieszenia,
    25.04 – przyspieszenie sterowane ręcznie,
    25.05 – przyspieszenie sterowane kolanem,
    25.06 – serwoprzyspieszacz (w tym elektroniczny, pneumatyczny),
    25.07 – pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
    25.08 – pedał przyspieszenia po lewej stronie,
    25.09 – składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą;
  9. 30 – wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
    30.01 – pedały równoległe,
    30.02 – pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
    30.03 – przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
    30.04 – pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
    30.05 – składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
    30.06 – wypiętrzona podłoga,
    30.07 – przegroda z boku pedału hamulca,
    30.08 – przegroda na protezę lub szynę z boku pedału hamulca,
    30.09 – przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
    30.10 – podparcie pięty lub nogi,
    30.11 – elektryczne sterowanie hamowaniem i przyspieszaniem;
  10. 35 – wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy):
    35.01 – urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
    35.02 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów (w tym gałek, dźwigni),
    35.03 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
    35.04 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
    35.05 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia;
  11. 40 – wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
    40.01 – zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem,
    40.02 – układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
    40.03 – układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
    40.04 – wydłużona kolumna kierownicy,
    40.05 – zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy),
    40.06 – wychylne koło kierownicy,
    40.07 – pionowe koło kierownicy,
    40.08 – poziome koło kierownicy,
    40.09 – kierowanie nożne,
    40.10 – alternatywny system kierownicy (drążek),
    40.11 – gałka na kierownicy,
    40.12 – szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
    40.13 – ze stawem szynowym;
  12. 42 – wymagane modyfikacje lusterka wstecznego (lusterek):
    42.01 – zmodyfikowane zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
    42.02 – zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
    42.03 – dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
    42.04 – panoramiczne wewnętrzne lusterko,
    42.05 – lusterko do obserwacji martwych pól,
    42.06 – elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka);
  13. 43 – wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
    43.01 – fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
    43.02 – fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
    43.03 – fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
    43.04 – fotel kierowcy z podłokietnikiem,
    43.05 – wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
    43.06 – zmodyfikowany pas bezpieczeństwa,
    43.07 – pas bezpieczeństwa szelkowy;
  14. 44 – wymagane modyfikacje motocykli i motorowerów (obowiązkowe stosowanie subkodów):
    44.01 – hamulec z pojedynczym sterowaniem,
    44.02 – zmodyfikowany hamulec ręczny,
    44.03 – zmodyfikowany hamulec nożny,
    44.04 – zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
    44.05 – ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
    44.06 – zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne,
    44.07 – zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca),
    44.08 – wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej;
  15. 45 – wyłącznie motocykle z koszem;
  16. 50 – dla określonego pojazdu lub nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN);
  17. 51 – dla określonego pojazdu lub tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN);
  18. 70 – wymiana prawa jazdy numer … wydanego przez …. (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 70.0123456789.NL);
  19. 71 – wtórnik prawa jazdy numer ….. (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 71.987654321.HR);
  20. 72 – wyłącznie dla pojazdów kategorii A z maksymalną pojemnością skokową cylindra 125 cm3 oraz maksymalną mocą 11 Kw (A1);
  21. 73 – wyłącznie dla pojazdów kategorii B z silnikiem, typów trójkołowych lub czterokołowych (B1);
  22. 74 – wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1);
  23. 75 – wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi, wyłączając siedzenie kierowcy (D1);
  24. 76 – wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1), połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego (C1+E);
  25. 77 – wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi bez siedzenia kierowcy (D1) połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile (a) dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz (b) przyczepa nie jest wykorzystywana do przewozu pasażerów (D1+E);
  26. 78 – wyłącznie pojazdy bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii AM, A1, A2 i A);
  27. 79 – ograniczenie do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach – kod stosuje się wyłącznie w przypadku przeniesienia ograniczeń z wymienianego prawa jazdy wydanego za granicą, np.: 79(…);
  28. 95 – potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej;
  29. 96 – potwierdzenie posiadania uprawnień do kierowania zespołem pojazdów;
  30. 101 – wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu;
  31. 102 – wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
  32. 103 – wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
  33. 104 – wymiana prawa jazdy kategorii M z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi;
  34. 105 – wymiana prawa jazdy kategorii trolejbusowej z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami;
  35. 106 – zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy;
  36. 107 – wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia. W przypadku gdy ograniczenie dotyczy wszystkich posiadanych przez osobę kategorii prawa jazdy, odpowiedni kod umieszcza się wyłącznie w ostatnim wierszu tabeli.
  • art. 15 ustawy o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r., Nr 30, poz. 151), – art. 39 f ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1265 ze zm.),
  • załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
Światła i płyny  Fiat Grande Punto oraz punto, sprawdzian na egzamin Prawa jazdy B

Światła i płyny Fiat Grande Punto oraz punto, sprawdzian na egzamin Prawa jazdy B

Światła i płyny Fiat Grande Punto oraz punto, sprawdzian na egzamin Prawa jazdy B

Szkolenie na kategorię B prawa jazdy odbywają się samochodem Fiatem Grande Punto  tak samo jak na egzaminie w WORD Łomża.
 
Przypominamy również ze istnieje możliwość zdawania egzaminu w Word Łomża
 

W czasie egzaminu na prawo jazdy osoba egzaminowana (kursant) musi zaprezentować umiejętność sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Zajrzymy zatem pod maską Fiat Grande Punto

  • prezentacja sprawdzania świateł w samochodzie Fiat Grande Punto;
  • jak włączyć światła drogowe;
  • jak włączyć światła przeciwmgłowe;
  • jak włączyć wycieraczki;
  • jak obsługiwać spryskiwacz;
  • w jaki sposób sprawdzić poziom płynów eksploatacyjnych na egzaminie;
  • jak sprawdzić światła na egzaminie na prawo jazdy.

Klikając na zdjęcie zostanie one powiększone, by wrócić na stronę skorzystaj ze strzałek w przeglądarce (cofnij)

Światła w Fiacie Grande Punto – egzamin

      • sprawdzanie działania świateł pozycyjnych/postojowych

    Nie włączamy zapłonu.

 

    • Włączamy światła pozycyjne/postojowe przekręcając o jedną pozycję w lewej manetce.

 

    • Wysiadamy i sprawdzamy światła:

      • dwa z przodu (mniejsze żarówki) – barwy białej;
      • cztery z tyłu (po dwie żarówki w każdej lampie) – barwy czerwonej;
      • dodatkowo można sprawdzić podświetlenie tablicy rejestracyjnej.

 

      • sprawdzanie działania świateł mijania

    Włączamy zapłon (nie uruchamiamy silnika).

 

    • Włączamy światła mijania przekręcając o dwie pozycję  w lewej manetce.

 

    • Wysiadamy i sprawdzamy światła:

      • dwa z przodu (większe żarówki) – barwy białej.

 

      • sprawdzanie świateł drogowych

    Włączamy zapłon (nie uruchamiamy silnika).

 

    • Włączamy światła mijania przekręcając o dwie pozycję  w lewej manetce. Następnie przyciągamy manetkę do siebie – na tablicy powinna pokazać się niebieska kontrolka informująca o działaniu świateł drogowych.

 

    • Wysiadamy i sprawdzamy światła:

      • dwa z przodu (większe żarówki) – barwy białej.

 

      • sprawdzanie działania świateł hamowania „STOP”

    Włączamy zapłon (nie uruchamiamy silnika).

 

    • Wciskamy pedał hamulca i prosimy egzaminatora o potwierdzenie czy światła działają, lub prosimy egzaminatora o wciśnięcie pedału hamulca.

 

    • Sprawdzamy światła:

      • trzy z tyłu – barwy czerwonej.

 

      • sprawdzanie działania światła cofania

    Włączamy zapłon (nie uruchamiamy silnika).

 

    • Wciskamy pedał sprzęgła, wrzucamy bieg wsteczny.

 

    • Sprawdzamy światła:

      • jedno z tyłu – barwy białej.

 

      • sprawdzanie działania świateł kierunkowskazów

    Włączamy zapłon (nie uruchamiamy silnika).

 

    • Włączamy lewy kierunkowskaz przesuwając lewą manetkę do dołu.

 

      • Sprawdzamy światła:

        • trzy po lewej stronie samochodu – barwy pomarańczowej.

    Włączamy prawy kierunkowskaz przesuwając lewą manetkę do góry.

 

    • Sprawdzamy światła:

      • trzy po prawej stronie samochodu – barwy pomarańczowej.

 

      • sprawdzanie działania świateł awaryjnych

    (Nie włączamy zapłonu.)

 

    • Włączamy światła awaryjne wciskając przycisk znajdujący się na wprost od dźwigni zmiany biegów.

 

    • Wysiadamy i sprawdzamy światła:

      • świateł jest 6 sztuk, dookoła samochodu – barwy pomarańczowej.

 

      • sprawdzanie działania świateł przeciwmgłowych tylnych

    Włączamy zapłon (nie uruchamiamy silnika).

 

    • Włączamy światła mijania przekręcając o dwie pozycję pokrętło w lewej manetce. Następnie wciskamy włącznik świateł przeciwmgłowych tylnych znajdujący się po lewej stronie kolumny kierownicy pod kratką nawiewu – na tablicy powinna pokazać się pomarańczowa kontrolka informująca o działaniu świateł przeciwgmłowych tylnych.

 

    Sprawdzamy światła:

    • jedno z tyłu – barwy czerwonej.

Płyny eksploatacyjne Fiat Grande Punto – egzamin

Odblokowujemy pokrywę silnika za pomocą dźwigni znajdującej się wewnątrz kabiny, z lewej strony obok kolumny kierowniczej. (koło lewej nogi) Następnie odblokowujemy zamek znajdujący się pod pokrywą silnika (nad emblematem Fiat). Na egzaminie należy wskazać odpowiedni zbiornik płynu i omówić w jaki sposób sprawdzamy te plyny, czy poziom płynu jest prawidłowy.

      • sprawdzenie poziomu oleju w silniku

    Wskazujemy:

        • wlew oleju;
        • wskaźnik poziomu oleju.

    Poziom oleju silnikowego sprawdzamy wyjmując wskaźnik (miarkę), następnie przecieramy papierem lub szmatką, ponownie wkładamy i po wyjęciu odczytujemy na wskaźniku. Poziom jest poprawny, gdy mieści się w zakresie pomiędzy wartościami minimum a maksimum. Jeżeli ilość oleju nie przekracza wartości minimum, uzupełniamy niedobór przez wlew oleju.

 

    • Odczyt poziomu oleju będzie prawidłowy, gdy spełnione będą następujące warunki:

      • silnik powinien być „zimny” (przed jego uruchomieniem);
      • pojazd powinien stać na równej ulicy.

 

      • sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego

    Wskazujemy:

        • zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego.

    Wskaźniki poziomu płynu chłodzącego umieszczone są z boku zbiorniczka. Ilość jest poprawna, gdy mieści się w zakresie pomiędzy wartościami minimum a maksimum.

      • sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego

    Wskazujemy:

        • zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego.

    Wskaźniki poziomu płynu hamulcowego umieszczone są z boku zbiorniczka. Ilość jest poprawna, gdy mieści się w zakresie pomiędzy wartościami minimum a maksimum.

      • sprawdzenie poziomu płynu w spryskiwaczach

    Wskazujemy:

        • zbiornik płynu do spryskiwaczy.

    Zbiorniczek nie ma wskaźników poziomu (brak minimum i maksimum). Poziom sprawdzamy zaglądając do zbiorniczka przez otwór wlewu. Jeżeli nie widać płynu, to możemy użyć spryskiwacza, żeby sprawdzić czy płyn poleci na szybę.

    • sprawdzanie działania sygnału dźwiękowego

Wciskamy miejsce na kierownicy oznaczone symbolem „trąbki”.

Wycieraczki oraz spryskiwacze w Fiat Grande Punto – egzamin

Dźwignia obsługi wycieraczek znajduje się po prawej stronie koła kierownicy. Znajdują się na niej dwa pokrętła. Zewnętrzne (pokrętło) i wewnętrzne. Dźwignia służy również do obsługi spryskiwaczy.

  • Obsługa wycieraczek przedniej szyby (zewnętrzne pokrętło):
    • przekręcenie pokrętła o jedną pozycję – cykliczne działanie wycieraczek przednich;
    • przekręcenie pokrętła o dwie pozycje – normalne działanie wycieraczek przednich;
    • przekręcenie pokrętła o trzy pozycje – szybkie działanie wycieraczek przednich;
    • podważenie dźwigni do góry powoduje jednorazowe uruchomianie wycieraczki przedniej.
  • Obsługa wycieraczki tylnej szyby (wewnętrzne pokrętło – bliżej kierownicy):
    • przekręcenie pokrętła o jedną pozycję – włączenie wycieraczki tylnej;
    • jeżeli włączone są wycieraczki przednie i wrzucimy wsteczny bieg, to wycieraczka tylnej szyby włącza się automatycznie.
  • Obsługa spryskiwaczy:
    • szyba przednia – przyciągnięcie manetki „do siebie”;
    • szyba tylna – odepchnięcie manetki „od siebie”.
Mam już zdany i zaliczony egzamin na prawo jazdy – co robić dalej?

Mam już zdany i zaliczony egzamin na prawo jazdy – co robić dalej?

Zdanie egzaminu na prawo jazdy nie  oznacza wydania dokumentu prawa jazdy. Plastikowy dokument z nowo zdobytą kategorią prawa jazdy, zostanie wyprodukowany tylko wówczas, gdy w wydziale komunikacji zostanie uiszczona stosowna opłata i złożone zamówienie na druk takiego dokumentu.

Należy pamiętać że zdany egzamin, nie uprawnia was do kierowania samochodem, kierować pojazdami możecie dopiero po odbiorze prawa jazdy.

Po zdaniu praktycznej części egzaminu na prawo jazdy, kandydat na kierowcę opuszcza wojewódzki ośrodek ruchu drogowego z wypełnionym i podpisanym arkuszem przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego. Zaraz po opowiadaniu ogromnych emocji radość rozpiera świeżo upieczonego kierowcę, ale po chwili przychodzi najważniejsze pytanie – właściwie co dalej?

Arkusza ze zdanego egzaminu (katy przebiegu egzaminu praktycznego) nie trzeba nigdzie zanosić, wynik egzaminu po chwili zostanie przez egzaminatora wprowadzony do systemu teleinformatycznego. Przy pomocy tego samego systemu zaktualizowany zostanie profil kandydata na kierowcę (PKK) o dane dotyczące egzaminu oraz jego przebiegu. Na podstawie tych informacji, wydział komunikacji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania, będzie mógł zamówić stosowny dokument w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Wcześniej jednak zainteresowana osoba musi udać się do wydziału komunikacji i tam okazać dowód opłaty wykonanej na poczet wydania dokumentu. W niektórych przypadkach można wysłać potwierdzenie drogą mailową.

Opłaty można dokonać poprzez wykonanie przelewu bankowego na konto urzędu, na poczcie, w banku, lub w kasie urzędu. Najwygodniejszą i najpewniejszą metodą dokonania opłaty jest jednak wykonanie płatności online na stronie: infocar  (nie wszystkie urzędy są gotowe do przelewu przez ten system) lub kartą płatniczą w okienku, gdzie załatwiana jest sprawa –Przed wykonaniem płatności online, należy najpierw sprawdzić, czy dany urząd znajduje się na liście obsługiwanych. Korzystając z płatności online lub płatności kartą w okienku urzędu, nie trzeba dwa razy stać w kolejce, a sprawę załatwia się znacznie szybciej.

Po dokonaniu płatności, należy udać się do urzędu z dowodem zapłaty i tam dokonać reszty formalności. Nie wystarczy bowiem zapłacić za dokument. Urząd musi mieć wyraźny sygnał, że prawo jazdy ma zostać wyprodukowane. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że np. kandydat na kierowcę w tym samym czasie stara się o dwie kategorie prawa jazdy – np. B i A2 lub C i D, wówczas korzystniej jest zamówić dokument po zaliczeniu egzaminów na obie kategorie prawa jazdy. Dlatego bez zgłoszenia się do wydziału komunikacji w urzędzie miejskim lub w starostwie powiatowym, zlecenie na produkcję dokumentu nie zostanie wysłane.

Po wykonaniu wszystkich wspomnianych czynności, dokument jest zamawiany i produkowany w PWPW S.A. Etapy produkcji prawa jazdy można śledzić na stronie internetowej: sprawdź status prawa jazdy Gdy po wpisaniu danych strona wyświetli komunikat „Przyjęto dokument w urzędzie, dokument do odbioru”, wówczas można udać się do urzędu i odebrać dokument. Na miejscu należy potwierdzić swoją tożsamość dowodem osobistym.

Po odebraniu dokumentu kierowca może już bez żadnych przeszkód prowadzić pojazdy, których dotyczy dokument.

Status procesu produkcji naszego prawa jazdy można sprawdzić na stronie www.kierowca.pwpw.pl

Czas oczekiwania to według przepisów 30 dni , w praktyce do 3 tygodni. ( ostatnio – czerwiec 2017- w Warszawie tylko 7 dni)

Odbioru naszego dokumentu dokonujemy w Wydziale Komunikacji danego Starostwa Powiatowego lub Urzędu Miasta.

Koszt wydania prawa jazdy to 100 zł i 50 gr. Taką kwotę trzeba zapłacić przed zamówieniem dokumentu.

W każdym starostwie powiatowym lub urzędzie miasta, uzyskamy szczegółowe informacje na temat trybu pobierania opłat i wypełniania dokumentów.

Jak szybko i skutecznie zdać prawo jazdy

Jak szybko i skutecznie zdać prawo jazdy

Jak Szybko i skutecznie zdać prawo jazdy

Dla większości ludzi, egzamin na prawo jazdy, należy do bardzo stresujących sytuacji. Zdecydowanie niepotrzebnie są tu duże emocje i stres, a ten w takiej sytuacji jest powodem wielu błędów, zbyt wysoki stres może uniemożliwić zdanie egzaminu. Wiemy przecież, że przy dużym stresie lepiej nie wsiadać za kółko i to jest bardzo dobra rada, gdyż stres znacznie obniża poziom koncentracji a czlowiek zdecydowanie szybciej się meczy i popełnia błędy.

Gdy przystąpimy do egzaminu teoretycznego który zdamy z pozytywnym wynikiem (ten zdaje się tylko wtedy gdy sie do niego dobrze przygotowaliśmy), nadchodzi czas na plac i miasto. Trzeba zaprezentować swoje umiejętności najpierw na placu, a potem jak się wszystko uda, na drodze.
Jak więc sprawić, aby egzamin przebiegł pomyślnie. Czy mamy na to wpływ i w jakim zakresie? Czy ten człowiek siedzący obok będzie dla nas wyrozumiały? Czy chce mnie oblać czy tylko skrupulatnie wykonuje swoja pracę? Co zrobić żeby zdać?

Przepisem na sukces jest zachowanie spokoju. Stres Ci będzie najbardziej przeszkadzać, nawet jeśli będzie dobrze nauczony. Często w ośrodku egzaminacyjnym można zaobserwować ludzi trzęsących się ze strachu, wgapionych w las chorągiewek i pachołków i skupionych na swoim lęku. Najpierw odpowiadasz na pytania  egzaminatora co juz jest dość stresujące. Gdy wsiadasz do samochodu, okazuje się że nie jesteś w stanie wcisnąć sprzęgła bo skacze Ci noga…z nerwów. Uświadom sobie że od wyniku tego egzaminu nie wpłynie to na jakąś traumę życiowa i potraktuj to jak podejście a najbielej po prostu się tym baw, w końcu to ty płacisz za to ze ten czlowiek jest w samochodzie z Tobą, Twoim zdaniem jest pokazanie jemu że potrafisz obsługiwać samochód i poruszać się bezpiecznie po drogach, nie powodując przy tym zagrożenia i to wszystko, nikt nie wymaga od ciebie byś był drugim Kuzajem czy zawodowym kierowca, jeździć nauczysz sie już swoim samochodem, tu masz tylko wykazać się podstawowymi umiejętnościami i to wszytko. Staraj się zachowywać tak, jak podczas jazd w szkole nauki jazdy, taki egzamin to tak sama usługa jak nauka jazdy, to ludzie to demonizują.

Musisz zrozumieć również że przez trzydzieści godzin nikt jeszcze nie nauczył się dobrze jeździć, no mogą byc jakieś wyjątki, w końcu każdy ma inna potrzebę przezwajania takich umiejętności. Nie oczekuj od siebie zbyt wiele. W miarę upływu czasu i wyjeżdżonych godzin nabierzesz pewności siebie za kółkiem albo. ew dokupisz kolejne pakiety godzin, lepiej dorzucić sobie kilka godzin i potrenować pod okiem instruktora niż zdawać po 5 razy egzaminy i wydawać kasę na egzaminy albo rozbić auto na pierwszym zakręcie gdy cudem taki egzamin zaliczysz, twoim zdaniem jest porostu swobodne operowanie pojazdem a nie zliczenie tylko egzaminu, ja rozumiem ze jest społeczny trend który się pielęgnowany we wszelkich szkołach ze sie przedmioty zalicza, ale to nie tedy droga. To wszelka panorama sytuacji na drodze po przez doświadczenie, nauczą Cię dopiero prawidłowo jeździć po drogach.

Teraz przed egzaminem najważniejsze jest dla Ciebie, aby w spokoju i pokazać, że znasz podstawowe zasady i umiesz je zastosować w ruchu drogowym i tyle i zż tyle. Gdy masz już zdany egzamin teoretyczny pozytywnie, to znaczy, że znasz sytuacje jakie mogą wystąpić na drodze w teorii, umiesz rozpoznawać znaki i znasz kodeks ruchu drogowego itd. Opanuj więc emocje i wyobraź sobie że jesteś na jeździe w swojej szkole nauki jazdy. Zapomnij że to egzamin, po prostu śmigasz sobie z instruktorem który uczy cie jeździć po ulicy.

Kiedy już wyjedziesz z ośrodka, słuchaj dokładnie poleceń egzaminatora. Pamiętaj aby trzymać się prawego pasa, ale nie próbuj skręcać z niego w lewo. Informuj egzaminatora ze rozumiałeś polecania i mów głośno co robisz, w końcu czlowiek nie ma pojęcia czy go słyszysz i rozumiesz polecenia. Gdy usłyszysz „Na najbliższym skrzyżowaniu skręcimy sobie w lewo”, sprawdź czy nie ma ciągłej linii, lub przejścia dla pieszych, włącz spokojnie kierunkowskaz i kieruj się na pas wewnętrzny i zaraz po tym poleceniu powtórz te komendę do egzaminatora np, „na tym skrzyżowaniu będę skręcał w lewo…” możesz np od dobrego egzaminatora który zauważy ze zaraz popełnisz błąd usłyszeć: jest Pan pewien? to jest syngal ze coś jest źle!, zwróć uwagę czy możesz taki manewr bezpiecznie wykonać, wbrew pozorom trafiają się fajni ludzie którzy chcą i ułatwić zdanie tego egzaminu, szczególności ze widzą Twój spokój i zaangażowanie w ten proces, a wiedzą doskonale ze to nie jest takie proste. Kiedy egzaminator poprosi Cie o parkowanie po prostu to zrób, nie wchodź w polemiki i nie dyskutuj tylko powtórz ze nim i wykonaj. Przypomnij sobie jak chwalił Cię instruktor za wzorowe parkowanie i na luzaku i bez wysiłku zaparkuj. Jakie to ma znaczenie że to egzamin. Rondo? Przecież to normalne skrzyżowanie jak każde inne. Znasz prostą zasadę którą musisz się kierować na rondzie. Zastosuj ją i po sprawie.

Pamiętaj też żeby nie dać się podpuścić. Jeżeli egzaminator mówi: „na najbliższym skrzyżowaniu zawrócimy”, to znaczy że ma na myśli najbliższe skrzyżowanie na którym wolno zawrócić a nie to na którym widnieje jak wól zakaz zawracania! Ty nie popełnisz tego błędu bo dobrze znasz znaki, jesteś obecny i dojeżdżacz do drugiego czy trzeciego powtarzasz: „teraz będę zawracał”, to robi wrażenie. bo widać doskonale że wiesz co robisz, punktujesz za każdym razem u egzaminatora za ten spokój i ze posługujesz się podobnym językiem co on, to w NLP jest tzw budowanie raportu. Nawet jeśli egzaminator mówi a zazwyczaj tak jest. takim spokojnym niskim tonem, to tez możesz taki ton sobie dobrać. Po pierwsze wzbudzisz zaufanie w tym człowieku, a nawet trochę sympatii. Po drugie zbudujesz lekka więź, przecież człowiek cie nie zna, nie ma pojęcia czy zaraz nie wjedziesz z rumorem na chodnik, jak zobaczy ze jesteś rozluźniony i posługujesz się spokojnym tonem podobnym do niego, egzaminator się wyluzuje i będzie się relaksować odhaczając kolejne punkty który masz zaliczyć, masz duże szanse skończyć taki egzamin przed czasem, mając tym samym satysfakcje i pewność siebie, że świetnie sobie już radzisz za kierownica, a taki egzamin to czysta formalność

Jeździj spokojnie po mieście i nie przejmuj się stresem. Zwracaj uwagę na znaki i polecenia egzaminatora. Pamiętaj że egzaminator wcale nie musi być złośliwy, ani wrogo nastawiony do Ciebie, generalnie to czlowiek który ma sprawdzić czy Twoje umiejętności pozwalają ci na bezpieczna jazdę z innymi uczestnikami ruchu i czy sobie poradzisz już samemu bez instruktora w kabinie auta. Nie rozpraszaj się również tym, że egzaminator coś pisze. To nie są wcale Twoje błędy tylko lista która musi wypełnić, no taką ma prace 🙂

Tu jest tabelka zadań które trzeba zrobić na egzaminie a tym roku (2017):

ściągnij formularz – egzamin zadania i warunki w 2017

Jeżeli pokonasz stres, będziesz porządnie przygotowany oraz podejdziesz do egzaminu na spokojnie, po prostu zdasz.

Powodzenia 🙂